BWA heeft de noodzaak voor een Autoriteit Burger Luchtvaart weer eens benadrukt, naar aanleiding van de reactie van (indertijd nog) de staatsecretaris Luchtvaart op het OVV rapport (Onderzoeksraad Voor Veiligheid).
De OVV heeft in haar rapport o.a. geconstateerd dat de overheid het onderwerp veiligheid aan de sector heeft overgelaten en roept de overheid op die verantwoordelijkheid naar zich toe te trekken.
De staatsecretaris stelt in haar reactie dat zij de verantwoordelijkheid voor de veiligheid op Schiphol naar zich toe gaat trekken en kondigt aan dat de ILT daarbij haar ‘belangrijkste wapen’ zal worden.
Volgens ons is de ILT niet voldoende toegerust om die taak op zich te nemen* en heeft volstrekt niet de statuur die zo’n rol vereist. Wij vinden dan ook dat er een Autoriteit Burger Luchtvaart moet komen. Een autonoom orgaan, met een zo onafhankelijk mogelijke rapportagelijn (en zeker niet verankerd in een departement).
Waarom vinden wij een Autoriteit Burger Luchtvaart belangrijk?
De afgelopen decennia hebben aangetoond dat Schiphol/overheid vooral (alleen maar?) het belang van de sector behartigen en de omwonenden van Schiphol worden daarbij categorisch als tweederangs burgers behandeld. Als het gaat om zaken als geluidsberekeningen, geluidsstelsel en veiligheid staan wij als omwonenden per definitie met 3-0 achter.
Een leuke anekdote: Dr. ir. Adegeest heeft zelf een model gebouwd om de geluidseffecten van vliegveld Lelystad te berekenen. Hij stuurt zijn resultaten naar I&M en lees hoe de staatsecretaris tijdens een AO Luchtvaart reageert:
Kan het arroganter!!!
En inmiddels weten we allemaal dat de heer Adegeest gelijk heeft gekregen en dat de MER van Lelystad, Eindhoven en Schiphol overnieuw moet. Tamelijk gênant voor deze staatssecretaris (en het achterliggende departement).
De staatssecretaris spreekt over ‘fouten’. De heer Adegeest tweet:
En in een interview met het FD:
Vooral is hij echter verbaasd over de gebrekkige verantwoording, zowel bij Schiphol als bij Lelystad. Zo konden omwonenden niet inzien hoe de overlast rond vliegveld Lelystad was bepaald – er is alleen te zien dát het is bepaald en in orde bevonden. Dat dit onder andere aannames is gebeurd dan het rapport vermeldt kun je niet terugvinden.
Adegeest: ‘Als dit het werk van een afstudeerder van me was geweest, had ik het niet geaccepteerd. Er is geen verantwoording. Geen burger kan het narekenen.’
Bovenstaande schreeuwt om een Autoriteit Burger Luchtvaart een instantie die onze vragen en zorgen serieus neemt, hier objectief naar kijkt en onafhankelijk adviseert.
Ook de politiek heeft geen benul wat er allemaal gebeurt bij geluidsberekeningen, actualisatie van gelijkwaardigheidscriteria etc. Om de een of andere reden keuren ze dan maar goed wat de overheid ze voorschotelt. Vragen/kritische geluiden van omwonenden worden niet opgepikt (Lelystad met 70.000 handtekeningen is een uitzondering op deze regel).
Kortom, wij vinden dat er een Autoriteit Burger Luchtvaart moet komen. Een orgaan dat de materie begrijpt, opgewassen is tegen Schiphol en LVNL en onafhankelijk toezicht houdt. Een instantie ook, waar de bezorgde omwonenden wel worden gehoord. Op die manier hopen wij niet meteen met 3-0 achter te staan, maar dat wij op 0-0 kunnen starten.
Wij hebben een brief naar de minister gestuurd, met ons pleidooi voor een Autoriteit Burger Luchtvaart.
*) Zie ook rapport ‘Wettelijke evaluatie Luchtverkeersleiding Nederland’ bevinding 13: Uiteraard heeft LVNL een hoge mate van technische deskundigheid in huis, en daarmee ook een ‘informatievoorsprong’ op (o.a.) IenM en ILT. Anders geformuleerd: er is een zekere ‘afstand’ qua deskundigheidsniveau.