N.a.v. onze oproep om de jaarlijkse contributie te storten heeft een lid opgezegd, met als motivatie ‘als jullie je alleen nog maar met een uitkoopregeling bezighouden, dan hoef ik geen lid meer te zijn’.

Wij hebben op de ledenavond inderdaad aangegeven dat wij ons vooral zouden gaan inzetten voor een uitkoopregeling, maar de realiteit is dat wij ons ook nog wel degelijk bezig houden met zaken die te maken hebben met vermindering van hinder. Lopende zaken, zoals:

Daarnaast:

Wel is het zo, dat daar waar onze 3e doelstelling (uitkoopregeling voor kopers inclusief verhuisregeling voor kopers/huurders) tot halverwege dit jaar niet veel van onze aandacht heeft gekregen, we ons daar nu wel vol voor inzetten. NB Wat betreft nadeelcompensatie, zie volgende onderwerp.

Wij besteden honderden en honderden uren per jaar aan het Schipholdossier en hoewel dit veel lijkt, moet wij onze tijd efficiënt gebruiken en voorkomen dat wij aan dode paarden trekken. Wij moeten keuzes maken.

Betreffende keuzes is het ook van belang om te melden dat wij inmiddels zeer actief zijn ingesprongen op de recente uitzending van Zembla op 4 oktober 2017. Niet gezien? Kijken! en kijk dan ook meteen naar Zondag met Lubach.

Deze uitzendingen en de immense recente media-aandacht voor Schiphol/Lelystad hebben ons weer hoop gegeven dat ook hinderbeperking met enige kans van slagen op de agenda van de Kamer te krijgen is.
Wij hebben daarom diverse Kamerleden aangesproken/-geschreven op de recente media aandacht en naar aanleiding hiervan hebben we al één concrete afspraak met een Kamerlid en 2 toezeggingen van Kamerleden die een afspraak met ons willen.
En ook de civiele rechtszaak die wij aan het voorbereiden zijn, kan een positieve impact hebben op de toekomstige geluidshinder. NB Is er onder de leden (of via via) iemand met een juridische achtergrond, die wij in voorkomende gevallen kunnen raadplegen? Zo ja, dan horen wij dat graag.

Hoe zit het met nadeelcompensatie?

Wij hebben een aantal vragen over nadeelcompensatie gekregen. Nadeelcompensatie wordt onder bijzondere omstandigheden door de Rijksoverheid toegekend aan (bijv.) een omwonende die als gevolg van (bijv) het LVB onevenredige schade lijdt (art. 8.31 van de Wet Luchtvaart). Jaren geleden is voor het afhandelen van dergelijke schadeverzoeken het Schadeschap Luchthaven Schiphol ingesteld.
Nadat het komende LVB door de Kamer is goedgekeurd, is er weer een mogelijkheid om (bijv. vanwege derving woongenot) een schadeverzoek in te dienen. Wij zullen onze leden te gelegener tijd informeren of en hoe de BWA u daarin eventueel kan ondersteunen.

Lidmaatschap/Contributie

Wij hopen dat u er middels deze nieuwsbrief van overtuigd bent geraakt, dat u met uw lidmaatschap en contributie een enorme karrevracht aan uren, kennis en inzet van ons krijgt.

En we hopen ook dat jullie er vertrouwen in hebben, dat wij iedere mogelijkheid die wij zien om de hinder te verminderen, aan zullen grijpen voor actie.